Andrej 31.05.2019 20:13:58
Kaštieľ údajne mali rekonštruovať a aj sa s tým začalo, ale vraj to stroskotalo na zákone, podľa ktorého pamiatky s 3. stupňom ochrany nemožno predať do súkromného vlastníctva, čo sa nový majiteľ dozvedel až rok po kúpe. Rekonštrukciu tak musel nechať tak a kaštieľ vrátiť obci, ktorá nemá peniaze na rekonštrukciu.
Dasa 29.11.2017 15:21:56
Mantra "komunizmus" ako ospravedlnujuca nalepka na vsetko, co sucasny rezim nedokaze zachovať, svedci o neznalosti a hluposti. Bolo by vhodnejsie vymenit mantru komunizmus za pojmy kradez, nezaujem a neucta. Dnes su tieto pojmy aktualnejsie ako kedy kolvek predtym.
Jana 29.11.2017 14:20:42
Staré zámky v ČR i na Slovensku si postupně prohlížím (u vás jich je celkově méně, takže absolutní počet těch zdevastovaných bych řekla že je nižší, ale procentuálně je to zřejmě horší). Je jasné, že v mnohých případech zámky začaly chátrat až po roce 1989. Nicméně to nic nemění na tom, že kdyby to tenkrát komunisti neukradli, tak by se alespoň do některých vrátili po válce původní majitelé a ti by se o svůj majetek určitě starali. A protože by všechny nepatřily státu (obecně), těch problematických by určitě i dnes bylo méně.
Tomáš 29.09.2017 09:29:14
To neustále ťahanie komunistov z 30-ročného hrobu je už trápne a núti ma to reagovať. Komunistické znárodňovanie pamiatkam neprospelo. Ako tu už ale iní písali - bývalý režim sa o pamiatky ako tak postaral a väčšina prežila. Katastrofa nastala až po roku 89 a následnej Klausovsko-Mečiarovsko-Miklošovskej politike kedy sa štátny majetok za všelijakých okolností a z pravidla veľmi lacno dostal do rúk zväčša nekompetentným súkromníkom, ktorí si takto nadobudnutý majetok aj podľa toho vážili. Výsledok je, že veľká časť (ak nie väčšina) pamiatok chátra. Vyhlasujem to na základe vlastnej skúsenosti a pamate. Kto nepamätá pred rok 89 - nech sa radšej nevyjadruje ku téme chátrajúcich pamiatok.
Katarína
31.07.2017 07:28:12
Plne súhlasím, nechápem ako to tak mohlo skončiť, rozkradnuté ríny a tým pádom moknúce múry, veď predsa obec má páky dať pokutu majiteľovi a vyzvať na opravu, ak na to majiteľ nemá nech to predá, je tam v parku divá džungla nič iné.
Jozo Povazan
26.06.2017 12:42:54
Samozrejme, ze za zufaly stav mozu predovsetkym komunisti a byvaly rezim.
Povodnym majitelom kastiel zobrali, Ak niektori prezili druhu vojnu, tak ich dorazili v gulagu. Majetok vydrancovali a teraz je problem, co s tym....
Keby to mali povodni majitelia tak tento stav nikdy nenastane, pretoze sa o to budu kontinualne starat. A nemoze byt spor o to kto to ma spravit.
Jana
11.04.2017 07:47:03
- Kaštieľ pôvodne renesančný, z čias okolo r. 1609, prestavaný v r. 1816 a 1924 s bočnými nárožnými baštami a arkierom
Gabriel 01.03.2017 13:50:26
https://topolcanyinfo.sme.sk/c/20469669/miesta-na-ktorych-sa-zastavil-cas-pozrite-sa-ako-to-vyzera-v-chatrajucich-pamiatkach-nasho-regionu.html
beata 11.02.2017 17:16:37
Dobrý večer rada bi som niečo povedala svoj názor na kaštieľ v hajnej novej vsi stravila som tam svoje dectvo a dokonca som tam aj bola pozrieť aj z rodinou aj za p. Ucitelkou Mariou Machovou ktorú si veľmi vazim bohužiaľ už nie je medzi nami nikdy na ňu nezabudnem je veľmi smutne keď som vratila po niekoľkých rokoch prišla pozrieť a videla v akom stave je kaštieľ je to veľmi smutne
Dasa 12.01.2017 16:28:32
Stav tohto krasneho kastiela a jemu podobnych ako su napr. Moravany, nema nic spolocne s byvalym rezimom. Obe tieto pamiatky boli za socializmu funkcnymi a vyuzivanymi historickymi pamiatkami o ktore sa stat staral. Preto sa aj ja pripajam ku komentaru Katariny a obavam sa, ze tieto a podobne pamiatky, zial a je ich vela, uz nikto nezachrani. Je to tragicke!
Gabriel 10.12.2016 11:31:33
http://www.pnky.sk/koktail/pri-hajnej-novej-vsi-stoji-uprostred-role-opustena-kaplnka/
Gabriel 28.06.2016 14:46:18
Mimo obce je kaplnka s kryptou rodu Steiger-Münsingen von Relle.
josef 13.01.2015 08:15:29
Za socialzmu tam byvali letne tabory pre cikanske deti
katarina 11.11.2013 15:25:13
Tento kastiel podobne ako vacsina kastielov, ktore sa nachadzaju v tomto zalostnom stave nemaju nic spolocne s predchadzajucim rezimom. Nazyvat tento stav ako dosledok "opatrovania" v socializme je hlupe a veci neznale vyjadrenie, ktore svedci o chabej pamati a hlbokej neznalosti. Skutocnost je taka, ako ju pomenoval pan Hanko - ludska bezcharakternost pretavena do bezhlavej privatizacie bez zodpovednosti a ucty k narodnemu dedicstvu, podporena nedokonalou legislativou. V byvalom rezime vsetky kastiele, ktore i ked neboli vyuzivane v sulade s ich poslanim a vela razy i bez nalezitej ucty - zili. Dnes v lepsom pripade zivoria a v mnohych pripadoch uz stoja iba ruiny.
a.dobiasova
05.09.2013 22:19:05
mate pravdu , hrôza, ja som rodáčka z Hajnej Novej Vsi, 40 rokov žijem mimo obce,ale verte keď prídem do rodnej obce plačem,pozerám sa z rodičovského domu rovno do parku ešte v roku 2004 bol park krásny a kaštieľ zachovalý , mám foto- dokumentáciu ale teraz vravím, že kaštieľ a park prežil vojny ,komunizmus ale našu slávnu demokraciu nie!! To opravdu si nevieme vážiť históriu a dedičstvo čo nám zanechali naši starí otcovia a rodičia? A opravdu nie je nik kto by to napravil??Veď par.248 a par.248a OZ, hovoria o ochrane štátom chránenej pamiatky hoci je aj v súkromných rukách.Majiteľ je povinný udržiavať a nie devastovať a znehodnocovať.Je mi z toho veľmi smutno. Čo sa týka malého kaštieľa to je súkromný majetok ale vidieť, že majiteľ si váži dedičstvo starých otcov..býval tam majiteľov starý otec..
Juraj 04.09.2013 11:46:20
O tento kaštieľ som mal pred časom záujem, vtedy nevyžadoval rozsiahlu rekonštrukciu. Minulý rok prebehli rokovania, avšak k zmluve z určitých dôvodov nedošlo. Vtedy sa objekt predával za 500.000€ s 12,3 ha pozemkom. Dnes je v ponuke za 769.000€ s 11,2 ha pozemkom. Stav je dezolátny. Aj takto sa u nás "zachraňujú" pamiatky - vezme sa hypotéka, po prevode práv sa odhryzne kus pozemku (veď aj tak ho je dosť) a "zbytok" sa ponúkne o polovicu drahšie. Veď na tom predsa treba trhnúť! Ak sa pozriete na mapu, z ktorej je krásne čitateľné ukusovanie zámockého parku komunistami v minulom režime, tak sa človek prestáva čudovať, že to pokračuje ďalej...
Hanko Július
14.08.2013 22:54:26
V malom kaštieli nikdy osobitná škola nebola, bol pôvodne sídlom vrchného adjunkta ( správcu ) kaštieľa. Po vojne ho obec pridelila mnohodetnej rodine, dnes je v súkromných rukách.
Osobitná škola sídlila v hlavnom najväčšom objekte, a za socializmu bol kaštieľ i park najviac udržiavaný a bol v najlepšom stave. No pri trhovom financovaní školstva na žiaka, osobitná škola nedokázala financovať uvedený objekt a bola nútená ho opustiť. Osobitné školstvo v tom čase riadil školský úrad v Bratislave, ktorému ako vlastníkovi pramálo záležalo na udržiavaní objektu a areálu, čo z dôvodu sídla osobitnej školy v tej dobe a ani teraz nepatril obci. Takže dnes ruina kaštieľa čaká na spadnutie a je majetkom súkromníka aj s parkom, ktorý bol chránenou národnou pamiatkou z hľadiska cudzokrajnej flóry, aj dnes tam rastie 40 chránených cudzokrajných drevín. Pre istotu, alebo z dôvodu lacného odpredaja ochranný stupeň štát preklasifikoval a zrušil. Dnes je tento druhý najväčší anglický park v okrese Topoľčany miestom náletových drevín, zdrojom ťažby dreva a možnosťou čiernych skládok odpadu.
Tento stav nastal v čase ASI 10 rokov po vzniku SR , preto je scestné vyhovárať sa na predchádzajúci režim. Súčasný stav je skôr dôsledkom bezhlavej privatizácie, legislatívnej nedokonalosti práva , terajšej štátnej byrokratickej arogancie , nekompetentnosti a nevšímavosti.
Gabriel 24.03.2013 15:28:00
Kastiel Vízkeletyovcov, neskor Ocskayovcov, Zerdahelyiovcov, Zámojských, Steigerovcov vo velko parku je nadherna stavba v zlom stave, ktora je na predaj. Zachovala sa plastika sv. Jána Nepomuckého a mnozstvo hospodarskych budov. Vedla stoji opraveny tzv. Malý kaśtieľ. Sidlila v nom osobitna skola.
CASTLES369
15.01.2010 19:18:24
Pôvodne to musel byť krásny objekt ale po skoro 50 ročnom "opatrovaní" v socializme je vo veľmi zlom stave.